Wednesday 29 June 2011

Eh, sapa bukak lampu?

Whazzzup uols

Amacam, eksaiting tak rupa baru blog gua..haaa

Bukan setakat Eric Leong,.
Eric Abidal mahupun Eric clapton sekalipun tak boleh nak design seikhlas cenggini.. eceh.

Teringat gua zaman kanak-kanak dan zaman-zaman tumbesaran (late 90s) bila tengah menghias blog ni,.Kartun-kartun mecha dan futuristik banyak dikeluarkan pada time tu.

Kartun-kartun begini bagus sebenarnya,
Ia memberi gambaran futuristik dan imaginatif sekaligus menjana minda kreatif kanak-kanak dengan rakusnya.. haaa.








Ada pro n cons die utk kartun-kartun ni, specifically kartun-kartun olskul zaman kite-kite aje dulu..
Tapi satu aspek ni je gua nak sentuh ini hari. 

Waktu tu, majoritinya kartun yang disiarkan adalah berbahasa inggeris,
Budak-budak yang masih kalut memperkasakan kosa kata inggeris mereka, jenuh membaca sarikata sampai cramp biji mata. itu pun kalau ada. ( fukin rhymes doh)

Lambat laun akhirnya mereka faham jugak bahasa inggeris paling-paling tak pun 1-2 perkataan dalam seminggu, tu pun akibat malas nak baca sarikata  (atau takde sarikata langsung.lol) dan mau enjoice dan taknak miss satu scene pun kartun yang ditayangkan,

Tapi,, tapi,,. sekarang?

Kartun-kartun astero ceriau, nikolodien, kartun netwerk,  majoriti semua ade alih bahasa.. ini kurang produktif bagi gua,

Ya,. memang, tak semua budak faham dan fasih berbahasa inggeris, 
tapi bila alihbahasa, lagi bengap dan benak mereka nak belajar inggeris, (kartun jepun tu lainlah doh)
Pastu kelabut nak suruh budak-budak belajar sume pakai inggeris kat sekolah. 
Ini satu lagi hal ehwal, tapi gua tak mau sentuh dulu, nanti kena tayammum sekaligus bertaranum.


Media profit propagandhi..


Altrighty. have a nice day uols

later,peace.out






p/s: maaf, entry-entry gua bercampur aduk kekadang melei kekadang engrish,. Ini sangat celaru, gua tau. Tapi.. tapi..ideas strike in different languages dude,. nasib baek idea tamil gua tak masuk skali, ingat gua tak blajar urdu?..huh